In Nederland worden regelmatig vogelbeurzen georganiseerd waar veel bezoekers op afkomen. In Zwolle vindt twee keer per jaar de grootste plaats. Bezoekers lopen het risico om besmet te raken met psittacose. Dit risico lijkt niet groot te zijn vanwege het relatief kleine aantal meldingen. Maar doordat de kennis over psittacose bij zowel artsen als algemeen publiek laag is, en vanwege de aspecifieke presentatie, wordt lang niet altijd hieraan gedacht. Dit leidt tot onderschatting van het werkelijk aantal patiƫnten. Ook worden patiƫnten niet meteen adequaat behandeld. Dit probleem kan ondervangen worden door bezoekers alert te maken op gezondheidsklachten na een vogelbeurs en tijdig met klachten naar de huisarts te gaan. Het doel van dit ontwikkelproject is dan ook de ontwikkeling van een informatief product voor bezoekers van vogelbeurzen, waarmee goede voorlichting wordt gegeven, toegesneden op de behoefte van de doelgroep, die kan bijdragen aan een verhoogde alertheid op klachten die kunnen passen bij psittacose. Met behulp van diepte-interviews met vogelbeursbezoekers en mensen die psittacose hebben gehad wordt in kaart gebracht wat het huidige kennisniveau is en hoe informatie het beste aangeleverd kan worden. Hiervoor wordt de methode social marketing gebruikt. Met de uitkomsten van de diepte-interviews wordt vervolgens een informatief product ontwikkeld.
Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit het programmabudget van het project Regionale Ondersteuning van het RIVM. De training ‘Social Marketing’ wordt verzorgd door Huibregtsen Sociale Marketing.
Betrokken medewerkers
Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Annet van ’t Westeinde, Andre Meeske en Susanne Soethoudt (GGD IJsselland) en wordt vanuit AMPHI begeleid door Jeannine Hautvast en Kirsten Wevers.